Dag 11 : Chimborazo

7 juli 2019 - Chimborazo, Ecuador

Chimborazo vulkaan

Hoog tijd om onze 2de hoogtestage te doen.  Vanuit Baños zijn we naar de Chimborazo vulkaan gereden om ook deze te bedwingen. De Chimborazo blijkt de hoogste berg ter wereld te zijn, als je de berekening maakt  vertrekkende van het middelpunt van de aarde, dus niet van zeeniveau. Wij zijn natuurlijk niet tot de top geraakt (6310 meter), maar wel tot het hoogste punt dat voor eendagstoeristen is toegelaten, 5100 meter. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat we wel tot 4800 meter gereden zijn.  Maar desalniettemin is het wel leuk om te beseffen dat we hoger zijn geraakt dan de hoogste berg in West Europa, de Mont Blanc.  Nu was het weer ons goed gezind en konden we van het uitzicht van de top en de omgeving genieten.

5000 meter op de Chimborazo

Wandelen op de ChimborazoChimborazo vulkaanYasmine op de ChimborazoDirk op de Chimborazo5100 meter op de ChimborazoGroepsfoto op de Chimborazo

Bij het oprijden en afdalen van de berg zijn we vele Vicuñas tegengekomen. Een soort die familie is van lama’s alpaca’s, maar die voor 100 jaar volledig uitgeroeid was in Ecuador. In de jaren tachtig werden er zo’n 400 terug geïntroduceerd in dit nationaal park vanuit Peru en Guatemala en dit pilootproject is nu zo’n succes dat ze dit gaan uitbreiden naar andere nationale vulkaanparken in Ecuador.

Vicuñas op de Chimborazo

Na een verkwikkende (late) lunch moesten we nog vele uren rijden naar Alausi waar ons volgend avontuur wacht.

1. Marc Adriaensen:
    7 juli 2019
    Opnieuw prachtige foto's en interessante info. We krijgen steeds meer zin om Ecuador te bezoeken.
  2. Johan wouters:
    7 juli 2019
    Een idee, breng een stuk of tien van die konijnen mee, dan moet het gras niet meer afgedaan worden.
    Verder nog veel training op hoogtestage, en ze kunnen u ook niet meer volgen met de fiets.
    Nog veel plezier en ontdekkingen, en tot dra xxxxxxxxxxx