Dag 12 : Alausi – Ingapirca

8 juli 2019 - Alausí, Ecuador

Het was weer vroeg dag vandaag, want om 07u45 werden we aan het treinstation verwacht voor een rit met de Nariz del Diablo (Duivelsneus) trein.  Een toeristische treinrit door enkele mooie valleien van Alausi naar Sibambe en terug. De aanleg van dit stuk Trans Andes spoorweg heeft zo’n 30 jaar geduurd en vele, vooral buitenlandse, arbeiders hebben hier het leven gelaten. Het unieke aan dit traject is dat deze bergpas al zigzaggend moet afgelegd worden, om het hoogteverschil te kunnen overwinnen.  In het station van Sibambe werden we opgewacht door een lokale dansgroep en kon je het kleine museum bezoeken.  Lokale folklore en artisanale souvenirs, maar zeker niet opdringerig zoals in andere landen.

Locomotief Nariz del DiabloGroepsfoto Nariz del DiabloTrein Nariz del DiabloStation SibambeNadine Nariz del DiabloConducteurs Nariz del DiabloDansgroep Nariz del DiabloDansgroep Nariz del Diablo

Na de treinrit zijn we verder gereden naar Ingapirca, letterlijk vertaald : Inga = Inca, Pirca = Muur. Dit is de grootste archeologische site van Ecuador.  Hier hebben vroeger de Canari gewoond, voor ze verslagen werden door de Inca’s.  Nu, de Inca’s waren eigenlijk geen roofzuchtig volk. Enkel als een volk het aanbod van samenwerking niet aanvaarde, werden ze wel hardhandig onderworpen waardoor ze ineens ook hun privileges en eigen goden-verering verloren. Op de site van Ingapirca zie je zowel restanten van Canari en Inca bouwwerken. Vooral de Inca’s waren bouwkundige meesters, om zoiets te kunnen realiseren. De zonnetempel is een van de weinige gebouwen die deels heropgebouwd is kunnen worden, daar vroeger veel van deze stenen door de Spanjaarden en Ecuadoranen hergebruikt zijn in andere bouwsels rond deze site en zelfs voor kerken in Cuenca.

Site IngapircaInca huis IngapircaBadplaats IngapircaGroepsfoto IngapircaAlpaca Ingapirca

Onze reisgids weet ook altijd de beste lokale restaurants te vinden voor de middaglunch die steeds zeer lekker zijn een maar een prikje kosten. Zelf zouden we er nooit binnengaan …

Daarna verder naar Cuenca. Achter elke hoek zie je weer andere schitterende landschappen die het lange rijden toch veel aangenamer maakt.

Landschap Ecuador

Omdat we tijdig in Cuenca aangekomen zijn, zijn we  ’s avonds al even deze stad gaan verkennen om de daarna de avond af te sluiten in ons hostel.  Dit hostel blijkt toch een van de toplocaties te zijn, want de zaak zat ’s avonds afgeladen vol en de muziek en cocktails waren opperbest …

1. Stevens May:
    8 juli 2019
    Ik heb het gevoel dat ik met jullie mee reis en dat ik het land al helemaal mee bezocht heb.
  2. Tante:
    8 juli 2019
    Kunnen jullie oogjes nog al dat moois opslaan want anders wil ik de mijne wel lenen. Dankjewel om ons te laten meegenieten en nog heerlijke belevenissen xxx
  3. Broeckx Hilde:
    8 juli 2019
    We genieten van al hetgeen je alles verwoord.
    Geniet ginder ten van al het mooie.
    Grtjs Hilde