Dag 4 : Lago Agrio

30 juni 2019 - Lago Agrio Canton, Ecuador

Het was zover,  we vlogen naar Lago Agrio, de geboortestreek van Carlito. Een klein stadje midden in de Amazone, waar nog steeds bijna alles om olie draait. Maar de stad is ondertussen wel heel wat groter en chaotischer geworden.

We waren nog niet uitgepakt en we werden al terug naar de balie geroepen omdat er een vrouw ons stond op te wachten. Groot was onze verbazing om daar Kelly te zien. Kelly Jordan was een van de begeleidsters in het weeshuis, die ons in 2003 heeft ontvangen en de overdracht mee heeft begeleid. We hadden zelf maandenlang contact met haar proberen te maken, maar dit was ons niet gelukt. Maar gelukkig had Angel, de toenmalige directeur van het weeshuis, haar wel kunnen bereiken.  Maar Kelly was niet alleen, ook Walter een missionaris vanuit Kenia was meegekomen om als vertaler te fungeren.  Walter bezoekt regelmatig de diverse dorpen langs de rivier en hij kwam ons ook melden dat ze de natuurlijke moeder van Carlito en de familie alsnog hebben kunnen traceren.

Onze verbazing werd nog groter, want ze waren ook al volop bezig om voor morgen een bezoek naar dit dorp te organiseren.  Dit was even slikken voor Carlito en voor ons allemaal, want na maandenlang vergeefs zoeken hadden we er ons al bij neergelegd dat we enkel Angel zouden zien. Maar we grijpen deze kans met beide handen aan, ook al weten we niet waar we gaan eindigen.

Omdat Walter zelf niet mee kan, had Kelly ondertussen een van haar collega’s gevraagd om als vertaler te fungeren, daar mijn (ons) Spaans toch nog onvoldoende blijkt. Tobia een Italiaan die in Lago Agrio zijn burgerdienst doet zal morgen ook mee naar het geboortedorp van Carlito reizen.

Daar Angel nog aan het werk was had Kelly en Tobia ons meegenomen naar het voormalige weeshuis. De huidige bewoonsters, 3 nonnen,  waren zo vriendelijk om ons terug in het gebouw rond te leiden en ze hadden ook veel interesse in de adoptie-geschiedenis van Carlito.   Ook de foto’s van Carlito die we, tijdens de adoptie, van het weeshuis hadden gekregen, werden goed bekeken.  Ze vonden het wel jammer dat Carlito geen Spaans kon, of Quicha, maar hij moest beloven dit bij een volgend bezoek onder de knie te krijgen.

WeeshuisGroepsfoto weeshuis

Ook zijn we nog even naar een lokaal ecologisch reservaat gegaan om daar met een kano op het meer naar de lokale fauna en flora te gaan kijken.  De topattractie, de Anaconda hebben we jammer genoeg (of gelukkig) niet gezien.

Parque Perla

Nadien nog even de stad terug in om drank en eten te kopen voor morgen, want we gaan een ganse dag op stap zijn met auto en boot om de geboortegrond van Carlito te kunnen zien. Met een bang hartje kropen we vroeg in bed.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Kris:
    30 juni 2019
    Spannend! Maar toch ook fantastisch. Wordt een historische dag. Veel succes!
  2. Carine en ivo:
    Hoi allemaal,
    Wat een geweldige belevingen allemaal.
    Mooie foto’s en (leerrijke) 😉 verhalen.
    Spannend nu, geniet er met volle teugen van. En Yasmine, proficiat nog he👍.
    Kijken al uit naar verslag van morgen...
  3. Linsay Mertens:
    30 juni 2019
    Met een krop in mijn keel heb ik dit gelezen wat een fantastisch nieuws!! Genieten genieten genieten!
  4. Stevens May:
    30 juni 2019
    Wauw jongens wie had dat gedacht. Het zal zeker spannend zijn want wie ontmoet je daar nog? Kijk weeral uit naar het volgend verslag dat zal zeker emotioneel zijn.
  5. Marc Adriaensen:
    30 juni 2019
    Wat spannend zeg! Morgen zullen Carlito's roots weer een stuk duidelijker worden en dat zal vast een onvergetelijke herinnering vormen. Wij duimen alvast voor een perfecte dag vol aangrijpende momenten en straffe verhalen en wensen Yasmine ook proficiat met haar resultaten... De familie Stevens-Wouters is goed bezig!
  6. Laura, Jazmin, Peter en Inge:
    30 juni 2019
    Geweldig! We kennen het gevoel. Jazmin vond dat het raar aanvoelde om mensen te zien, die haar familie zijn, maar die ze eigenlijk niet kende. Er wordt wel een leegte ingevuld. Ik duim ervoor dat het een onvergetelijke positieve ervaring wordt, zoals bij ons.
    Veel succes!
  7. Peg:
    30 juni 2019
    Superspannend. We kijken uit naar het vervolg. Wat een verrassing dat jullie toch misschien Carlito's familie kunnen ontmoeten. Succes en veel plezier!
  8. Ingrid & Yves:
    30 juni 2019
    Wat een leuke verhalen om te lezen.
    Ik kreeg er daar juist echt kippenvel van.
    Dit zal een onvergetelijke reis worden.
    We kijken vol spanning uit naar jullie volgende verslagen.
    En voor morgen heeeeel veeeel succes.
  9. Tante:
    30 juni 2019
    Veel succes morgen want het zal een spannende dag worden. Dikke knuffel xxx
  10. Johan wouters:
    30 juni 2019
    onverwachte verwikkelingen kunnen rare reactie's opleveren. elkaar stevig vasthouden zou ik
    aanraden. ik duim alvast, hoewel ik niet weet hoe te duimen, maar het zal in ieder geval sporen
    nalaten, toch een verrassende ervaring. succes voor allen.xxxxxxxxxxxxx