Dag 8 : Cotopaxi

4 juli 2019 - Cotopaxi, Ecuador

Ecuador heeft vele vulkanen. Een deel van onze reis gaat langs de vulkaanstraat, zoals ze deze regio ook noemen. De Cotopaxi is een van de bekendste vulkanen, dus die wilden we dan ook graag veroveren.

Na een korte rit vanuit Latacunga reden we al gauw het Nationaal Park Cotopaxi binnen. Jammer genoeg liet het weer ons een beetje in de steek want het was mistig en koud.  Op 4300 meter werd de wagen geparkeerd, waarna we met volle moed begonnen aan de beklimming tot de berghut ,Refugio José Rivas,  die zich op 4864 meter bevond. Nadine bleef bij de wagen daar ze op deze hoogte al last had, dus het werd haar afgeraden om nog hoger te klimmen.

Start bergwandeling CotoâxiCotopaxiEwart en Yasmine op de CotopaxiBerghut Cotopaxi

Gelukkig waren we voorzien tegen de mistige koude en stond er niet veel wind, zodat we boven zijn geraakt.  Wel met de nodige rustpauzes onderweg, wat het valt echt niet mee op deze hoogte.   Gekscherend werd gezegd dat we met onze hoogtestage bezig waren en we dus super fit zouden terugkeren. Gelukkig brak ook het wolkendek soms even open zodat we de top en de gletsjer zagen liggen.

Na een deugddoende chocomelk in de berghut zijn we zijn zelfs nog iets hoger gegaan naar zo’n 5000 meter in de hoop tot aan de gletsjer zelf te geraken, maar die was dit jaar toch weeral kleiner geworden en lag dus nog hoger.  Jawel, ook de klimaatverandering is hier zichtbaar.

Groepsfoto aan de berghut CotopaxiIn de berghut CotopaxiGroepsfoto 5000 meter CotopaxiCotopaxi

Na de afdaling zijn we aan de ingang van het Nationaal Park nog iets gaan eten en daarna werd koers gezet naar Baños waar we de volgende dagen verblijven.

1. Stevens May:
    4 juli 2019
    Goed bezig daar fitness gratuit. Ziet er wederom leuke foto's uit.
  2. Tante:
    4 juli 2019
    Met gezonde lucht gevulde longen kunnen jullie nog kilometers verder trekken zodat wij kunnen meegenieten van het grote avontuur.
  3. Broeckx Hilde:
    4 juli 2019
    Woow wat een beleving allemaal goed genieten ginder, groetjes van ons allen Hilde, Tom, Joke en Sanne
  4. Johan wouters:
    4 juli 2019
    Hallo allemaal, bij elke euforie hoort ook een minpuntje, 1) nonkel Danny heeft te hard gereden met zijn fiets en moet nu enkele dagen of weken wat rustiger blijven, hij heeft een paaltje schuin over uw deur willen uitrijden, maar het paaltje heeft gewonnen. 2) mijne maat uit Frankrijk (Gust) is deze morgen overleden, dit was te voorzien, maar kwam toch nog onverwacht snel, hij is eindelijk uit zijn lijden verlost. Voor de rest is het terug afdalen naar de rivieren, ook tof denk ik. Groeten xxxxxxxxxxxxxxx